Listing 1 - 10 of 43 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Voor ontwikkelingsgericht passend onderwijs is de volgende vraag bepalend: Wat heeft dit kind of deze leerling (ook die met een specifieke, niet te complexe ondersteuningsbehoefte) in deze situatie, op dit moment, in deze fase van zijn of haar ontwikkeling nodig en hoe helpen wij dat als leraren, mentoren of coaches mogelijk te maken? Ontwikkelingsgericht passend onderwijs baseert zich op de ontwikkeling van leerlingen met hun grote onderlinge verschillen op biologisch, neurologisch, sociaal en psychologisch vlak. Dit onderwijs is meer dan alleen zorgen voor de juiste plaatsing van de leerling met een beperking. Het gaat ook om een verandering van aspecten zoals doelen, middelen, ruimtes en normering. Ontwikkelingsgericht passend onderwijs is ook het voorportaal van inclusief onderwijs en ingebed in het streven naar een inclusieve samenleving waar iedereen erbij hoort. Dit essay wil een aanzet geven tot een duurzaam ontwikkelingsgericht onderwijssysteem met belangrijke voorstellen voor wijziging, zoals het vervangen van de Centrale Examens door maatwerkdiploma’s gebaseerd op certificaten op niveau met zorg voor de civiele effecten. Daarnaast moeten het zittenblijven, afstromen en voorwaardelijk overgaan bij wet verboden worden. Elke leerling is welkom en verdient een doorgaande ontwikkeling.
Objectives of teaching --- Netherlands --- Ontwikkelingsgericht onderwijs --- ontwikkelingsgericht onderwijs
Choose an application
Steeds meer basisscholen gaan werken vanuit leerlijnen en/of doelen om zoveel mogelijk aan te kunnen sluiten bij de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Dit vraagt gedegen kennis van vakspecifieke leerlijnen en een sterke organisatiestructuur. Keer op keer blijkt dat de basis stevig op orde moet zijn om welke ontwikkeling dan ook door te kunnen maken. In deze TIBtool bieden de auteurs vanuit praktijkervaring en onderbouwde kennis handvatten om scholen beredeneerd doelgericht te laten werken, passend bij de schoolpopulatie, schoolweging en bijhorende schoolambitie. Deze manier van werken heeft zich in de praktijk bewezen om o.a. leerlingresultaten omhoog te krijgen.(bron: covertekst)
Objectives of teaching --- Didactics --- leerdoelen --- basisonderwijs --- leerdoelstellingen --- lesgeven
Choose an application
Dit boek vertelt hoe ontwikkelingen in onderwijs en samenleving een wereldwijde onderwijscompetitie hebben aangewakkerd. Hoe het Nederlandse onderwijsstelsel hopeloos achterloopt op deze ontwikkelingen, wat de druk op leerlingen en ouders onnodig opvoert. De bijlesgeneratie toont waarom het zo lastig is om aan de onderwijscompetitie te ontkomen, ook al nemen ouders zich voor om niet die vader of moeder te worden die er met hangen en wurgen een hoger niveau uit probeert te slepen.
Onderwijs ; Nederland --- Studievaardigheden --- Bijlessen --- Primary education --- Secondary education --- Netherlands --- Sociology of education --- Objectives of teaching
Choose an application
Leer Lokaal is het nieuwe leerplan van OVSG voor de hele basisschool en het doelenkader voor de buitengewone basisschool. Aan de hand van dit leerplan maak je werk van hedendaags, kwaliteitsvol en zorgzaam lokaal onderwijs dat al je leerlingen optimale kansen geeft. Vijf bouwstenen vormen het fundament: totale persoonlijkheidsontwikkeling, kenniscreatie, samenhang via geïntegreerd werken, continue ontwikkeling en leerlingenbegeleiding.Via het leerplan kunnen schoolteams de ontwikkelingsdoelen en eindtermen met hun leerlingen bereiken. Leer Lokaal werkt het curriculum voor de basisschool uit in negen herkenbare leergebieden: ik en de wereld, Nederlands, Frans, wiskunde, kunst en cultuur, gezondheid, digitale competenties, sociaal-relationele competenties en leercompetenties. Elk leergebied wordt uitgewerkt in thema’s en leerlijnen. De leerlijnen beschrijven stapsgewijs hoe de leerling groeit. Leer Lokaal werkt volgens de principes van een spiraalcurriculum: er is veel aandacht voor herhaling, nieuwe leerstof wordt gekoppeld aan eerder gegeven leerstof en de complexiteit neemt toe. Om optimaal te kunnen werken met de diversiteit binnen je klasgroep en elke leerling te bieden wat die nodig heeft, zijn er naast de basisleerlijnen en attitudes ook ondersteunings- en verdiepingsleerlijnen. Aan scharniermomenten (zoals overgang van kleuter- naar lager onderwijs) besteden we specifieke aandacht. Dat alles biedt teams de mogelijkheid om het leerplan af te stemmen op hun eigen pedagogisch project en de lokale context. De verzamelmap Leer Lokaal brengt alle materiaal samen in een handige map: de visietekst, de volledige leerlijnen (basis, attitudes, ondersteuning en verdieping) en een handige poster die in één oogopslag een overzicht biedt. Daarnaast zijn de leerlijnen ook online raadpleegbaar (www.ovsg.be).
KHK --- leerplanontwikkeling --- Objectives of teaching --- Curriculum development --- Primary education --- basisonderwijs --- leerplannen --- leerdoelstellingen --- kleuteronderwijs --- lager onderwijs
Choose an application
Bestselling author Peter Fleming uncovers the dark underbelly of the modern university to reveal cracks in the ivory tower.
Objectives of teaching --- Higher education --- Organization theory --- Universities and colleges --- Neoliberalism --- Faculty --- Psychology --- Education
Choose an application
Education permanente --- Enseignement --- Onderwijs --- Permanente vorming --- #gsdbP --- Teaching --- Objectives of teaching --- Didactics --- didactiek --- onderwijsstructuur --- leerdoelen --- leerplannen --- leerdoelstellingen --- didactische doelstellingen --- onderwijsmethoden
Choose an application
Gedurende meer dan twintig jaar onderzoek heeft Shirley Clarke ontdekt dat de sleutel tot doelgericht lesgeven en leren, ligt in het focussen op het leerproces in plaats van op het product of het eindresultaat. Leerdoelen en succescriteria nemen hierbij een essentiële plaats in. In dit boek neemt Clarke je mee in de theorie, om van daaruit de praktische uitwerkingen te laten zien. Je leert: - hoe je leerdoelen kunt formuleren, organiseren en plannen, en delen met leerlingen; - hoe je succescriteria kunt opstellen die passen bij het betreffende leerdoel; - hoe je deze doelen en succescriteria kunt aanpassen voor verschillende vakken. https://shop.bazalt.nl/leerdoelen-succescriteria
Didactiek --- Onderwijs --- Leerdoel --- Leerproces --- Doelstellingen --- Leerdoelen --- Objectives of teaching --- Didactics --- leerdoelen --- basisonderwijs --- leerdoelstellingen --- leren leren --- leren --- lesgeven
Choose an application
Marc Hullebus, een Brugse leraar informatica, stuurde op 29 november 2006 een e-mail naar enkele collega's. In deze e-mail nam hij vooral het ontbreken van grondige basiskennis bij de leerlingen op de korrel. Zijn e-mail lokte heel wat reacties uit en het debat ontketende zowaar een heuse mediastorm. Samen met Raf Feys, pedagoog en redacteur van het tijdschrift Onderwijskrant, en lerarenopleider Pieter Van Biervliet richtte Marc begin 2007 de vereniging O-ZON op en hielden zo het debat levend. Dit boek bevat een greep uit de reacties en biedt een aantal academische en theoretische reflecties aan uit binnen- en buitenland. Deze publicatie is als het ware een toolbox die bouwstenen aanreikt voor verder debat en discussie. (Bron: covertekst)
onderwijsbeleid --- onderwijsvernieuwing --- onderwijsopvattingen --- Objectives of teaching --- Teaching --- 720 Onderwijs --- 450.4 ) Onderwijsfilosofie --- België --- onderwijs --- onderwijsfilosofie --- 073674.jpg --- Kwaliteitszorg ; onderwijs --- Provincie West-Vlaanderen
Choose an application
Van leertheorie naar onderwijspraktijk verbindt de theorie van de leerpsychologie met de dagelijkse onderwijspraktijk. Daarmee stelt het boek (aankomende) onderwijsgevenden in staat te profiteren van de vele inzichten die de leertheorie hen te bieden heeft. Centraal staat het leerproces van de leerling. Het boek behandelt verschillende leertheorieën en laat zien wat zij voor de onderwijspraktijk kunnen betekenen. De opdrachten per hoofdstuk helpen de student de leerstof zo optimaal mogelijk te verwerken. Ook bieden zij de docent didactische aanknopingspunten voor de behandeling van de stof.
Leerpsychologie --- Zelfstandig leren --- Probleemoplossend denken --- 415.4 --- Behaviorisme --- Geheugen --- Handelingspsychologie --- Leren --- Pedagogische psychologie --- Cognitive psychology --- Educational psychology --- Objectives of teaching --- pedagogische psychologie --- behaviorisme --- leertheorieën --- onderwijspraktijk
Listing 1 - 10 of 43 | << page >> |
Sort by
|